torstai 20. marraskuuta 2014

Siemennäkkileipä

Toiset ovat hurahtaneet tähän jo aikoja sitten, itse olen vasta pari kuukautta tätä herkkua tehnyt. Kyse on siis tästä blogimaailmassa pyörineestä siemennäkkäristä, joka on täysin gluteiiniton ja hiivaton. Netistä löytyy pilvin pimein eri versioita ohjeesta; toisiin tulee eri siemeniä, toisiin laittavat kananmunaa ja juustoa.

Itse teen tällä ohjeella:

2dl maissijauhoja
1dl auringonkukansiemeniä
0,5dl kurpitsansiemeniä
0,5dl pellavansiemeniä
0,5dl seesaminsiemeniä
1/2 tl suolaa

2,5dl kiehuvaa vettä
0,5dl öljyä


Sekoita kaikki kuivat aineet keskenään. Itse olen kurpitsansiemeniä veitsellä rouhinut pienemmäksi, etteivät ole niin julmetun kokoisia.


Kiehauta vesi ja lisää siihen öljy. Kaada kuivien aineiden joukkoon ja sekoita. Taputtelen pellille joko käsin vettä apuna käyttäen tai kahden leivinpaperin välissä kaulien. Paista uunissa 150 asteessa n. 50 minuuttia.

 
 Itse olen valmiiksi tehnyt levyyn lohkomisurat, tykkään tasakokoisista paloista.


Olen tehnyt tätä näkkäriä nyt neljä kertaa. Eka kerta oli ihan susi ja vain yhtenä kertana olen saanut leivästä ihan kuivaa ja rapeaa. Tosin ei tuollainen seminäkkärikään pahaa ole, ei toki :)

 
Tämä on itse asiassa TOOOSI hyvää ja tuntuu ihan oudolta jos kaapissa ei ole "omaa" siemennäkkäriä :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti