lauantai 8. marraskuuta 2014

Posliinikukkia

Tykkään posliinikukista. Olen jopa hieman erikoistunut niihin, koskapa minulla on niitä kuutta eri lajia. Sukuna Hoyat ovat laaja ja alun perin kotoisin Aasiasta ja Oseaniasta. Ajattelin nyt koota tähän ne jotka minulla itsellä on.

Aloitetaan pikkuposliinikukasta (hoya bella). Erittäin yleinen posliinikukka. Oman kukkani "varastin" vuonna 2003 kesätyöpaikastani. Se on kukkinut todella runsaasti ja entisessä kodissani se kasvoi amppelissa kasvattaen metrisiä versoja. Sittemmin, muutettuamme se pikkuhiljaa ränsistyi ja otin siitä itselleni pistokkaat juuri ennen kuin se heitti henkensä. Nykyisin pikkuposliinikukka kasvaa köynöstuessa eikä ole vielä kukkinut tässä uudessa osoitteessamme.

Ja koska se ei ole minulla kukkinut niin minulla ei itselläni ole siitä kuvaa. Mutta esim tästä linkistä löytyy kuvia. En kehtaa blogiini kopioida randomisti googlesta mitään.



Sitten minulla on tähtiposliinikukka (hoya multiflora). Ja oma yksilöni on variegata eli kasvissa on valkovihreät lehdet, jotka minulla on täysin vihreät koska pidän kasvia liian aurinkoisessa paikassa. Kukka on todella mielenkiintoisen näköinen, mutta hyvän tähden se haju.... epämiellyttävä, melkein raatomainen. Ja kukat myös medestää tosi paljon eli tarkoittaa että kukistaa suorastaan pisaroina tippuu tasoille sitä tahmeaa mettä. Ei lempikukkani, mutta erikoinen kyllä.

Tässä multifloran nuppu:

 
Ja tässä kukka:

Tässäkin kukkarykelmä. Kuten näette kukkavarresta on puskemassa lisää nuppuja ennen kuin nykyisetkään ole vielä kuihtuneet. Tämä on erittäin kiitollinen kukkia!
 
 
 
Sitten minulla on hoya serpens ja tälle lajikkeella ei ole virallista, eikä edes epävirallista suomenkielistä nimeä. Serpens ei ole minulla vielä kertaakaan kukkinut vaikka onkin puskenut esille kymmeniä kukkavarsia. Ilmeisesti en ole kastellut tarpeeksi koskapa kukkatapit vain kuihtuivat ja tippuivat. Mutta onhan tuo todella tuuhea viherkasvi noin muuten.
 
Tämmöisenä pienenä pistokkaana se minulle tuli:

Ja tässä näkyy hieman miten kovasti se yhdessä kesässä kasvoi:

Kuvitelkaa vielä neljä kertaa tuuheammaksi, en ole tästä ottanut lähikuukausina kuvaa :)

Tässä linkissä on kuvaa serpensin kukasta. toivotaan että se kukkisi ensi vuonna minullakin!

Sitten keittiön ikkunalla kasvavat nämä kolme:

Eli h.australis, (kaktus) h. irian jaya nro 61, (hatiora) ja pikkuisen näkyy h. carnosan lehtiä.

Näistä h.irian jaya nro 61 on ollut minulla pisimpään, kolmetoista vuotta. Ensimmäiset kahdeksan vuotta yksilö ei tehnyt kukkia ollenkaan, mutta nyt, varsinkin muutettuamme kolme vuotta sitten on kukkinut erittäin kiitollisesti.

h.irian jaya nro 61 ei ole suomenkielistä nimeä. Kukka on pienehkö, punainen ja tuoksuu iltaisin huumaavasti hunajalle. Hyvä tuoksu siis :)

 
 
Tämä myöskin medestää, joskaan ei niin pahasti kuin h. multiflora:
 
 
Sitten on isoposliinikukka (h.carnosa) joka seuraavaksi availi nuppujaan. Isoposliinikukka on myös suosittu posliinikukka suomessa, sitä löytyy lähes joka marketista ja kukkakaupasta.
 



 
Kaunis, melko iso kukka tuoksuu iltaisin ihan parfyymille. Tuoksu ei ole päivisin havaittavissa eikä mielestäni iltaisinkaan niin voimakas että leviäisi koko huoneistoon. Tämä lajike on pikkuposliinikukan kanssa tämänhetkinen suosikki, aivan ihana :)
 
 
Sitten viimeisempänä australianposliinikukka (h. australis). Tämän pistokkaan sain samana kesänä h. carnosan kanssa ja nyt, loka- marraskuun vaihteessa se alkoi kukkia. Ilmeisesti Australiassa on nyt kesä ;) Nuppurykelmät olivat isot ja selvästi paisuneet:
 

Kukka on hauskan näköinen:
 
Myöskin iso!

H. carnosassa oli neljä kukkarykelmää:
 
 
Tuoksu ei mielestäni ollut hirmuisen voimakas. Mieheni kuitenkin piti tätä todella vahvantuoksuisena ja se kuulemma haisi ihan lasikuidulle! Mieheni on siis entinen automaalari/korjaaja joten hän on joutunut lasikuidun kanssa puuhaamaan ja muistaa sen hajun eikä pidä sitä hyvänä!
 
 
Tällaisia kukkia minulla on. Toki myös paavalinkukkaa löytyy, marraskuunkaktusta yms.
 
Toivottavasti tämä posliinikukka-tietopaketti oli mielenkiintoinen, itse ainakin olen vannoutunut viherpeukalo :)
 
 


 
 


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti